OTEC presteert in de automotive en motorsport door frictie te verlagen

OTEC is een internationale specialist op het gebied van de finishing van materiaaloppervlakken. OTEC ontwerpt en bouwt machinesystemen gericht op het afbramen, verronden, glad maken en polijsten van materialen.

 

 

Wrijvingsweerstand verminderen

In de industrie van de automotive en motorsport is de OTEC-techniek een belangrijke factor om de wrijvingsweerstand tussen componenten te verminderen.
De materiaalafwerking van componenten zoals tandwielen, nokkenassen en wormwielen zijn cruciaal voor de te behalen prestaties van automotive onderdelen. Scherpe uiteinden dienen afgerond te zijn en het oppervlak glad gepolijst. 

Belangrijke voordelen van de OTEC techniek in de automotive en motorsport:

  • Verlaging oppervlakte ruwheid tot
    Ra < 0,05 µm
  • Reductie van wrijvingsweerstand componenten
  • Lager slijtageniveau onderdelen
  • Reductie energieverbruik
  • Reductie olieverbruik
  • Reductie warmte ontwikkeling
  • Reductie geluidsemissies
 

 

OTEC PULSFINISH: multi-tasken in materiaalfinish

De OTEC SF-machine met de gepatenteerde PULSFINISH-techniek verzorgt in een zeer kort tijdsbestek meerdere bewerkingen ineen: ontbramen, scherpe uiteinden verronden, oppervlak schuren, glad maken en polijsten.
Deze SF-techniek is bovendien zeer geschikt bij het finishen van componenten die middels rapid manufacturing technieken zoals selectief laser smelten ( Selective Laser Melting; SLM) zijn geproduceerd.

Werkingsprincipe van de OTEC SF-techniek

Producten worden in de OTEC SF-machine gefixeerd om vervolgens in een snel roterende container met media te worden gefinished. De rotaties van product en container zorgen voor een stroming van media over het oppervlak van het product. Deze wrijving van media op product realiseert de oppervlakte finish.
Gezien de zeer hoge krachten die de media op het product uitoefent, zijn de cyclustijden zeer kort: vaak betreft het enkele seconden of minuten.

Deze SF-techniek is bovendien zeer geschikt bij het finishen van componenten met complexe geometrieën die middels rapid manufacturing technieken zoals selectief laser smelten ( Selective Laser Melting; SLM) zijn geproduceerd.

Lichtgewicht schakelwals van een elektrische auto. Geometrisch complex product. SLM-productie.

Gefreesde motorsport-tandwielen. Voor en na de OTEC-SF bewerking.

Lees het volledige artikel over de voordelen van de OTEC-techniek bij het finishen van automotive onderdelen: